Nem alszik a gyerek

“Nem alszik a gyerek” – hallom, olvasom itt is ott is. Sok szülő küzd ezzel a problémával. Mert a kialvatlan gyermek nyűgös, hisztis, ingerlékeny, nehéz velük együttműködni másnap. Persze ez mind igaz a felnőttekre is. És amikor ez a két eset egybe esik, mert a szülő már teljesen kimerült az éjszakázástól, akkor van a katasztrófa. Ebből a helyzetből kellene kimászni, hogy a család visszanyerje a nyugalmat és minden tagja képes legyen pihenni. Számtalan oka lehet annak, hogy a gyerekek nem alszanak, de sok esetben nem a szülőkön múlik. Biztos vagyok benne, hogy a nem alvó gyerekek szülei is mindent megtesznek, hogy rendeződjön a helyzet. Talán éppen kedves olvasó te is azért olvasod ezeket a sorokat, mert szeretnél segíteni a lurkódnak és persze saját magad helyzetén is.

Mi az oka, hogy nem alszik?

Minden gyereknek más az alvásritmusa és az alvás igénye, ami saját magához képest tud változni vagy fejlődni. Ez valószínűleg a gyermek idegrendszeri sajátosságán múlik, mely meghatározza, hogy hogyan képes pihenni, és, hogy mennyire felületes az alvása. Vannak biológiai okai, éhes, fázik, szomjas, pisilni kell, ami miatt megébrednek és vannak pszichológiai okai is, mint a biztonság érzésének keresése, melyet csak a szüleik fizikai közelségében találják meg. És vannak olyan külső események, amelyek a hétköznapok során élnek meg a gyereke, amelyek feldolgozás nem megy számukra egyszerűen és ezért ébrednek fel.

Az alvás természete

Az alvás szerkezete és mennyisége az életkorral együtt változik. Az alvás folyamata két alvás típus, a szemmozgás nélküli alvás és  gyors szemmozgásos alvás alvások ciklikus váltakozásából épül fel. Az elalvást több, lassú hullámú, egyre mélyülő, szemmozgás nélküli (N.R.E.M.) alvásciklus követi, amit a gyors szemmozgással (R.E.M.) járó periódus szakít meg, majd újra indul az alvásciklus. Egy a ciklus körülbelül 90 percig tart. Általában négy szemmozgás nélküli alvást követ egy gyors szemmozgásos, felületesebb alvási periódus. Ezek az alvásciklusok az éjszakai alvás alatt általában 4-5-ször ismétlődnek meg. Ahogy múlik az éjszaka a mélyalvás hossza egyre csökken és a felületes alvás ideje hosszabbodik meg. Az egyes alvásfázisok az életkorral változnak, hiszen míg a gyors szemmozgásos alvás az újszülöttek alvásának mintegy 50 százalékát teszi ki, felnőtt korban már az egynegyedét sem éri el.

Alvás fázisai

1. fázis: Átmeneti állapot az alvás és az ébrenlét között. S bár lassul az agyhullámok aktivitása, az izmok állapota még az éber állapothoz hasonló.

2. fázis: A könnyű alvás fázisa, amikor tovább lassulnak az agyhullámok, csökken a szívritmus és a testhőmérséklet, abbamarad a szemmozgás.

3. fázis: Az agyhullámok még tovább lassulnak, s ekkorra jelentősen csökken a vérnyomás és az izomtónus is.

4. fázis: Az agy ilyenkor állítja elő a leglassabb agyhullámokat, az idegrendszer aktivitása pedig a minimálisra csökken. S bár a végtagizmok még képesek a mozgásra, ilyenkor alszunk a legmélyebben. Az alvásnak ezt a szakaszát tartjuk mélyalvásnak, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy másnap kipihentnek érezzük magunkat. Az alvásnak ebben a fázisában lehet a legnehezebben felébreszteni valakit.

5. fázis (R.E.M.): Az alvás ötödik szintje, amikor felerősödik az agy aktivitása, és álmodni kezdünk. Ilyenkor gyakran felébredünk egy pillanatra, amire később nem emlékszünk, mert nagyon gyorsan visszaalszunk. Ilyenkor a vázizomzat átmenetileg mozgásképtelen.

Az alvás öt fázisa

Az alvás öt fázisa

Az alvásfázisok mindig ugyanabban a sorrendben követik egymást: 1-2-3-4-3-2-1-5, ami után újra kezdődik az alvásciklus.

A növekedési hormon a 3. és 4. fázisban termelődik, ezért amikor egy-egy korszakváltáshoz kapcsolódó növekedési szakaszon megyünk keresztül – gyermekkor, serdülőkor, várandósság,  stb. – hosszabb mélyalvási peridusaink lesznek. A R.E.M. alvási szakasz az agytevékenységhez kapcsolódik, és ez a mentálisan megterhelőbb időszakban erőteljesebb a megnyilvánulása.  Ha valami foglalkoztat minket, akkor a felületes alvás időszaka meghosszabbodik, gyakori az álmodás, és nehéz ebből az állapotból visszatérni a mélyalvási szakaszba, ha egyáltalán sikerül visszaaludnunk.

Fontosak a szokások

Néhány alapelv betartása célszerű, mint a rendszer kialakítása, az ugyanabban az időben történő lefekvés, a tévézés mellőzése a lefekvés előtt közvetlenül, a nyugodt csendes környezet, a barátságos, szeretettel teli légkör. Úgy gondolom, hogy minden felelős szülő tisztában van ezzel.

Már kiskorban el kell kezdeni az alvási rituálé kialakítását, ami segít a gyerekeknek elválasztani a nappali játékidőt az éjszakai pihenéstől.

Mely Bach-virágok segíthetnek és mikor?

Nem olyan régen egy anyuka kért tőlem segítséget az Instagramon:

“Kedves Bach virág eszencia!

Gyermekeim nyugtalanul alszanak a bölcsőde, óvoda kezdete óta. Melyik keveréket használhatják ők? Kettő és öt évesek múltak. Köszönöm a választ a választ és segítséget! Kati”

És az elmúlt hónapokban heti rendszerességgel érkeznek ebben a témában kérdések, ezért nézzük át, hogy melyik Bach-virág lehet a segítségünkre és milyen esetben.

Mielőtt sorba vennénk az eszenciákat elmesélem, hogy mit ajánlottam az anyukának.

A lányok azóta nem alszanak mióta, oviba és bölcsibe járnak. Ez az új helyzetváltozás a WALNUT (Dió) eszencia használatát indokolja. Illetve még a RESCUE keveréket ajánlottam, hogy sikerüljön a napi sok izgalom a kikapcsolódás. És ha félelem áll a háttérben, akkor az is oldódni fog.

Egy hét múlva hívott Kati, az anyuka és elmesélte, hogy pár napja szedik az eszenciákat, és nagyon pozitív tapasztalatai vannak. Nagyon sokat javult a helyzet, majdnem végig alusszák a gyerekek az éjszakát, így ő is sokkal kipihentebb. Hip-hip-hurráááá!

CHERRY PLUM (Cseresznyeszilva) – Ha félelem áll az okok mögött, ami miatt folyamatosan kontrollálni akarja a körülményeit. Akár előfordulhat, hogy nappal mintagyerek, este nyugtalanul alszik.

MIMULUS (Bohócvirág) – Ez az általános félelmek szere – fél az egyedülléttől, a sötéttől, megtudja nevezni, hogy mitől fél.

ASPEN (Rezgőnyár) – Ha az esti nyugtalanságnak az az oka, hogy gondolataiban bizonytalanság és szorongás fészkeli be magát. Nem tudja megmondani, hogy mitől is fél pontosan.

ASPEN Rezgőnyár) – Ez is félelemre való, ha a gyermek nem tudja megmondani, hogy mitől fél, félelme ismeretlen.

OLIVE (Olajfa) – Előfordulhat, hogy azért nem alszik, mert túlságosan fáradt. természetesen nem elég az eszencia szedése, hanem a kiváltó okot is meg kell szüntetni.

LARCH (Vörösfenyő) – Ha az önbizalma szenved csorbát, akkor a WHITE CHESTNUT (Fehér virágú vadgesztenye) eszencia segítségével megszüntethető az alvási nehézség.

Chicory - katáng

Chicory – katáng

HOLLY (Magyal) – Ha féltékenység gyötri, úgy érzi, hogy a tesója több figyelmet kap, mint ő.

ROCK WATER (Forrásvíz) – Ha nem tud kikapcsolódni.

STAR OF BETHLEHEM (Ernyős madártej) – Ha valamilyen sokk vagy trauma érte a gyermeket.

WALNUT (Dió) – Ha megváltozik a környezete költözés miatt, vagy ki kellett cserélni a kiságyat, vagy átkerült a saját szobájába, és már egyedül alszik.

CHICORY (Katáng) – Ha így akarja kicsikarni a figyelmet, hogy nem alszik.

CHESTNUT BUD ( Vadgesztenyerügy) – segít a szabályokat és az ismétlődő dolgokat eseményeket megtanulni. A WALNUT (Dió) eszenciával a rossz szokások elhagyását támogatja.

RED CHESTNUT (Vörös vadgesztenye) – Előfordulhat, hogy nem vagyunk otthon este, mert elmegyünk moziba, vagy színházba, vagy a barátainkkal vacsorázni. De az is lehet, hogy elutazunk pár napra. Ez sokszor félelmet vált ki a gyerekekből, és minket felnőtteket féltenek, aggódnak azért, hogy mi jól legyünk. Ez a félelemnek egy speciális fajtája, mert ebben az esetben a félelem kifelé irányul. Ilyenkor félnek elaludni, és alig várják, hogy hazaérjünk.

Ha otthon nincs minden rendben és más okok

Végtelen azoknak az okoknak a száma, amiért a gyerekek nem alszanak jól – iskolai nehézségek, családi változások, stb. A gyerekek nagyon gyorsan megtanulják, hogy hogyan tudják manipulálni a szüleiket, és tudják, ha sírnak, akkor kapnak egy ölelést, inni, vagy még fent maradhat egy kicsit és bekapcsolódhat a felnőttek programjába. A gyerekek ilyenkor a szüleik figyelmét szeretnék elérni, ami rossz alvási mintához vezet. Ez gyakran előfordulhat, ha a családi állapotban változás áll be – a szülők elválnak, testvér születik, vagy mostohaszülő érkezik a családba, vagy halál fordul elő. Ilyenkor a gyerekek feszültté válnak, félhetnek, szomorúvá válnak. Rémisztőeket álmodnak, nyugtalanná, sírossá válnak, alva járnak vagy minden áron a szülőkkel akarnak aludni.

CHICORY (Katáng) – Csüng a szülőkön, nem megy el egy tapodtat sem mellőlük.

WILLOW (Fűz) – Ha sírással, nyöszörgéssel, panaszkodással szeretné kivívni a szimpátiát és az együttérzést.

HEATHER (Hanga) – Ha mindig és minden körülmények között társaságban akar lenni.

AGRIMONY (Apróbojtorján) – Ha nappal jókedvűnek tűnik, éjszaka pedig nyűgös és nyugtalan lesz.

Mert ilyen a természete

VERVAIN (Vasfű) – Vannak gyerekek, akik egyszerűen olyanok, akik korán kelnek, és ennek ellenére egyáltalán nem tűnnek fáradtnak este, lelkesen kezdenek bele bármibe, és izgatottságuk hajtja őket, nagyon nehezen eresztenek le ilyenkor. megpróbálnak ébren maradni, ellenállni az alvásnak. Ezért túl fáradtak lesznek, és ez csak fokozza a problémát.

IMPATIENS (Nebáncsvirág) – Vannak türelmetlen gyerekek, akik egy pillanatra sem képesek nyugton maradni, mindig sietnek valahova, mindig izgatottak, akiknek nehezükre esik elengedni azt, amit éppen csinálnak. Ezért harcolnak az alvás ellen. Ezért túlságosan fáradttá, indulatossá, forró fejűvé és türelmetlenné válnak.

Impatiens- Nebáncsvirág a türelmetlenség Bach-virága

A másik véglet

CLEMATIS (Iszalag) – Vannak olyan gyerekek, akik egész nap álmosnak látszanak, pedig vég alusszák az éjszakát. Nehéz felébredniük, éber álomban vannak, esetleg alva járnak. Ezekre a gyerekekre egyébként is jellemző, hogy álomvilágban élnek, nehéz koncentrálniuk és élénk a fantáziájuk, mely sokszor elviszi őket a valóságból.

WILD ROSE (Vadrózsa) – Ezek a gyerekek szintén álmatagok, de ehhez párosul még egy apatikus viselkedés is. Halad a tömeggel, sodródik, még ha az nem mindig jó neki, akkor is. Enervált, nincs kedve változtatni, ezért ha valamit nem szeretne csinálni, inkább elmegy aludni, hogy kivonja magát a forgalomból.

Rémálmok

A leggyakoribb alvási problémát a gyerekeknél a rémálmok jelentik, ami előfordulhat már egészen kiskorban is, és elkísérhet életünkön át. A rémálmok kialakulásának számos oka lehet, de leggyakrabban a sötéttől, az ágy alatt élő kígyóktól, az ágyneműben lakó pókoktól vagy a mumustól való félelem a kiváltója. A különböző szituációk különböző félelmeket váltanak ki. A holdfényben megjelenő fa alakja, vagy a függöny furcsa lebbenése a gyerekek képzeletét igen gyorsan beindítja. Előfordulhat az is, hogy egyszer úgy ébredtek fel éjszaka, hogy nem voltak ott a szülei mellette, és ez az emlék újra és újra előjön, ezért nem mer elaludni. Vagy, ha szemtanúja volt egy borzasztó eseménynek, akkor azt képzeletében újra és újra átéli, és ez hatással van alvására is.

A rémálmuk fő Bach-virága a ROCK ROSE (Molyhos napvirág), amely segít elsimítani a rémálmok okozta félelmet. Ha hisztérikusan viselkedik, sír, kiabál, sikítozik, akkor a CHERRY PLUM (Csresznyeszilva) jó kiegészítője a keveréknek. Ez a két eszencia benne van a RESCUE keverékben, ezért ha van otthon, akkor ez kézenfekvő megoldás lehet ebben a helyzetben is.

 

Felhasznált forrás:

Az alvás szerkezete – alváscentrum.hu

Judy Howard (1994) Growing up with Bach Flower Remedies

 

 

 

Rabi Krisztina Bach-virágtanácsadó

Az angol The Bach Centre regisztrál Bach-virág konzulense (BFRP) vagyok.  Az eszenciák 2007 óta töltik ki a mindennapjaimat. Munkám egyben a hobbim is. Célom, hogy minél többen megismerjek Bach doktor csodás rendszerét, mely szelíden átsegít minket a hétköznapok nehézségein.

0 válasz

Szólj hozzá!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.