Alváshiány

Az alváshiány az elhízás, a diabétesz, a hipertónia és a koronáriás szívbetegségek ismert rizikófaktorai, továbbá koncentrációs zavarokat okoz és a vizsgálatok szerint balesetekhez is vezet. Én is ismerek két olyan embert, aki elaludt a volán mögött. Az egyik megúszta,  – ha lehet így mondani – “csak” pár hónap műtéti sorozattal, míg a másik tolószékbe kényszerült. Megéri, hogy nem alszunk eleget? Hogy kizsigereljük magunkat, és túlfeszítjük a húrt?

Az alvást befolyásoló tényezők

Az alvás alapvető fontosságú a testi és lelki egészségünk, valamint a munkahelyi produktivitás szem­pontjából, mondják a vizsgálatok. De nem csak az alvás hosszára, hanem a minőségére is figyelnünk kell. Az éjszaki pihenésünket befolyásolja:

  • demográfia tényezők (életkor, nem)
  • családi háttér (családi állapotunk, és hogy van-e gyerekünk)
  • társadalmi-gazdasági háttér (meglévő betegségeink, iskolázottságunk, lakáshelyzetünk, munkaerőpiacon elfoglalt helyünk, jövedelmi viszonyaink)

Egy napunk képekben

A KSH két látványos interaktív grafikonon is bemutatja, hogy hogyan telik el egy napunk, ha a képekre kattintasz.

Így alakul egy napunk, KSH 2009/20010

A képen jól látható, hogy 6 órakor kezdünk éledezni, és este 10 óráig nagyon aktív életet élünk.
“A 2009/2010. évi időmérleg-felvétel adatai alapján készült interaktív alkalmazás a kiválasztható mintanépesség egy átlagos napját mutatja be tevékenységek szerint egyetlen, több mint 166 ezer elemet tartalmazó grafikonon. A vízszintes vonal a mintanépességből kiválasztott egy fő egy átlagos napját mutatja tevékenységek szerint. A függőleges vonal a kiválasztott mintanépesség egy átlagos napján az adott percben végzett tevékenységek arányát szemlélteti.”

“Az időmérleg többek között a különböző társadalmi és demográfiai csoportok eltérő időfelhasználásának vizsgálatára szolgál. A Központi Statisztikai Hivatal 2009. október 1. és 2010. szeptember 30. között időmérleg felvételt hajtott végre a magánháztartásokban élő 10–84 éves népesség körében.”

Ezen a másik grafikonon pedig jól látható, hogy mivel is töltöttük az időnket a nap folyamán. A képen, ami a 19:35 perckori állapotot rögzítettem, látható, hogy hány féle tevékenységet végzünk még ahelyett, hogy teret engednénk a pihenésnek.

Így telik egy napunk a KSH felmérése alapján.

Így telik egy napunk a KSH felmérése alapján.

 

Bár a KSH 2009/2010-es adatai szerint szerint a dolgozó korosztály átlagosan alszik 8 órát, de nekem mégis úgy tűnik, hogy az alvás manapság lassan luxus cikknek számít. A folyamatosan pörgő világunkban, az információ áradat, ami ránk ömlik, a stressz, amivel képtelenek vagyunk boldogulni, a munkahelyi kihívások, a gyerek nevelés útvesztői, nem hagyják, hogy saját belső ritmusunknak megfelelően tegyük a dolgunkat. Ráadásul estére ahelyett, hogy ellazulnánk,  akkor megyünk edzésre, ekkor hozzuk be a napi lemaradást, gyorsan válaszolunk az elmaradt e-mailekre, vagy épp leülünk a számítógép elé és órákig bámuljuk a képernyőt. Nincs ez így jól!

Szinte sajnáljuk rá az időt. Pedig ha tudnánk, hogy az alváshiánynak milyen komoly következményei vannak, akkor lehet, hogy nem bánnánk ennyire mostohán az éjszaki pihenésünkkel.

Az alváshiány következményei

Már én is írtam korábban arról cikket, hogy az alváshiány mennyire megnehezíti a koncentrációt, ami életekbe is kerülhet adott esetben. Az USA-ban a felnőttkorú lakosság 25–30 százaléka kevesebbet alszik éjszakánként 6 óránál.

Minden egyes alvásból hiányzó órával 13 százalékkal nő a baleseti rizikó. Azoknál pedig, akik az alváshiány ellenére ébernek érzik a magukat, a helyzet még rosszabb, náluk 22 százalékos rizikó-fokozódással lehet kalkulálni – derül ki Daniel Gottlieb és munkacsoportjának számításaiból. Azoknál, akik éjjelente csak 5 vagy kevesebb órát alszanak, 47 százalékkal nő a közlekedési balesetek kockázata azokhoz képest, akik 7-8 órát töltenek alvással.

Az eredmények összegzése alapján az alvási apnoe és az alváshiány az USA-ban a közlekedési balesetek mintegy 19 százalékáért okolható. Ezek a számadatok nem vihetők át változtatások nélkül egyéb országokra, mert egyrészt az adott országban az alvászavarok gyakorisága is más lehet, másrészt az autóvezetés, a közlekedésben való részvétel, az eltérő forgalmi viszonyok és közlekedési szabályok miatt eltérő mértékű koncentrációt igényel. A Németországi Diabetes Társaság például 200 százalékos baleseti kockázatnövekedést adott meg arra vonatkozóan, ha valaki alvási apnoe-s és a volánhoz ül. – olvashatjuk a MedicalOnline cikkében.

Az alváshiány balesethez vezet.

Segítenek a Bach-virágok

Fontos tisztáznunk, hogy a Bach-virágeszenciákkal nem a betegségeket kezeljük! Az alvási apnoén sajnos nem tudnak segíteni, viszont azon, hogy kisimítsák azokat a lelki tényezőket, amelyek megzavarják a belső nyugalmunkat, megakadályozzák azt, hogy nyugodtan hajtsuk álomra a fejünket. Nézzük sorba, hogy mely eszenciák jussanak eszünkbe.

  • Első körben mindenképp a RESCUE Night keveréket javaslom, mert a benne lévő 6 eszencia segíti az ellazulást, és a gondolataink megfékezését.
  • Ha állandóan jár az agyad, és képtelen vagy kiszakadni egy egy problémából, helyzetből, megoldandó feladatból, akkor a WHITE CHESTNUT a jó választás
  • Ha az a baj, hogy túl sokat vállalsz magadra, mert nem akarsz másokat megbántani, vagy félsz, hogy elveszíted a munkádat, akkor a CENTAURY (Kisezerjófű) a te virágod.
  • Ha végletekig maximalista vagy, akkor a ROCK WATER (Forrásvíz) leírását olvasd el.
  • Ha nem tudsz leállni, nem engeded meg magadnak a pihenést, akkor a VERVAIN (Vasfű) jöhet szóba.

Persze számos eszenciát említhetnénk még. Ha kíváncsi vagy, hogy neked személy szerint mely eszenciák segíthetnek, akkor töltsd ki az eszenciaválasztó kérdőívet. A javasolt eszenciák használata nagyon egyszerű. Csöpögtetheted az innivalódba, teheted a fürdővizedbe, de még párologtatóba, vagy aroma diffúzorba is. A Bach-virágeszenciák szelíden támogatják a belső harmónia megőrzését és visszaállítását. Szedheti bárki, adhatjuk állatoknak és növényeknek is. Az elmúlt közel 100 éveben Dr Bach rendszerét egyre több ember használja világszerte.

Felhasznált forrás:

  • MedicalOnline (2018) Minden 5. autóbalesetért az OSAS és az alvászavar felel az USA-ban
  • Kovács Benedek (2014) Ki mennyit alszik, Élet és tudomány
Rabi Krisztina Bach-virágtanácsadó

Az angol The Bach Centre regisztrál Bach-virágtanácsadója (BFRP) vagyok.  Az eszenciák 2007 óta töltik ki a mindennapjaimat. Munkám egyben a hobbim is. Célom, hogy minél többen megismerjek Bach doktor csodás rendszerét, mely szelíden átsegít minket a hétköznapok nehézségein.

0 válasz

Szólj hozzá!

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.